فاکتورهای مهم در سئو : مشتری


یکی از فاکتورها و عواملی خیلی در پروژه های سئو به آن توجه نمیشود خود مشتری است! این فاکتور سه مرحله مهم را شامل می شود:

 

1. قبل از انجام پروژه و هنگام ثبت قرارداد

2. در حین پروژه

3. بعد از انجام پروژه و زمان ارائه نتیجه

 

روابط با مشتری قبل از انجام پروژه و هنگام ثبت قرارداد خیلی حیاتی است. به طور عام باید گفت که خیلی چیزها را باید از اول با مشتری طی کنید!

برای روشن شدن قضیه می خواهم از یکی از پروژه های مهم و اصلی خودم بگویم. پروژه ای برای یک آژانس هواپیمایی با 20 عبارت کلیدی سخت و پر رقابت! ابتدای امر موقع بستن قرارداد هیچ بند یا نکته خاصی در قرارداد نبود و قرار بود بعد از 6 ماه این عبارات بالا بیاید و حداقل 3 ماه هم در صفحه اول بماند. 

نکته کلیدی دقیقا همینجا بود. اگر الان من یک پروژه مشابه را قبول کنم این بند را به قرارداد اضافه می کنم :

 

* عبارات کلیدی ممکن است از ماه اول و شروع کار بالا بیایند و در صفحه اول قرار بگیرند و یا ممکن است در آخر ماه ششم به صفحه اول برسند. 3 ماه بالا ماندن عبارات کلیدی از روزی که به صفحه اول برسند محاسبه می گردد.

 

این مهمترین تجربه ما از این پروژه و عبارات پررقابت و سخت بود!

در شکل زیر مشخص می شود که 10 تا از عبارت های کلیدی حداقل 3 ماه مورد قرارداد را در صفحه اول بوده اند. البته میانگین 5 ماه بوده است. اگر این شرط را از اول پروژه با مشتری طی می کردیم الان این پروژه تقریبا یک پروژه کامل شده تلقی می شد. چیزی که شخصا بابت آن حرص می خوردم این بود که ماه اول که چندتا از عبارات کلیدی در صفحه اول بود کارفرما متوجه آن نبود و ما شاید می خواستیم تمام عبارت ها همزمان به صفحه اول بیاید و سپس به مشتری نشان بدهیم و این بزرگترین اشتباه ما بود. امکان ندارد شما بتوانید این هم پوشانی را بین 20 عبارت کلیدی پررقابت و پرفشار انجام دهید. هر شهر و هر مسیر برای خود داستانی دارد و در هر عبارت شما رقبای متمایز با رفتارهای متفاوتی را شاهد هستید!

فکر کنم این نمودار کارفرما را کمی راضی کند :

 

نمودار رنکینگ عبارات کلیدی وب سایت

 

3 ماه بالا ماندن 3 عبارت کلیدی بطور میانگین n میلیون تومان هزینه دارد و اگر شما آن 3 ماه را از دست بدهید مجبورید دوباره n میلیون تومان دیگر هزینه کنید. چون رقبا هم در حال هزینه کردن هستند و مطمئنا با رها کردن کار شما بالا نمی مانید و افت می کنید. مگر اینکه برند شما تثبیت شده معرف عام و خاص باشد که البته حتی آنها نیز لحظه ای از تبلیغ و هزینه کردن برای برند خودشان غافل نمی شوند. 

مرحله بعدی همکاری با مشتری "در حین پروژه" است! مطمئنا افرادی در شرکت مذکور هستند که با همکاری یا عدم همکاری می توانند باعث تند یا کند شدن مسیر حرکت پروژه سئو شوند! مطمئنا اپراتور معمولی سایت در شرکت مخصوصا آژانس هواپیمایی یک سری از کارها با سایت را درست انجام می دهد و یک سری از کارها را غلط و مضر انجام می دهد.

از آن جمله کارهای غلط که توسط سئو کار شناسایی می شوند و تذکر داده می شوند :

 

* حذف کردن صفحه هایی از سایت مثلا تورها یا پکیج ها پس از ثبت تور یا پکیج جدید

* تکراری قرار دادن مطالب یا تایتل ها یا موارد دیگر در صفحات مختلف

* قرار دادن عکس هایی با حجم های بسیار بالا

* پر کردن محتوای سایت با مطالب کپی از دیگران یا ترجمه ناقص از گوگل ترنسلیت!

.......

 

اینها چند مورد از مواردی هستند که باید شناسایی و اصلاح شوند. در حین انجام پروژه باید مرتب به کارفرما گزارش داد و از گفتن حقایق و مشکلات و حتی شکست ها نهراسید. حتی می توان روزی چندبار با مدیرشرکت گزارش مختصر داد مثلا "فلان کلمه در صفحه اول گوگل قرار گرفت" . در همین حد!

پس زمان ارائه نتیجه را به یک زمان مشخص در آخر کار موکول نکنید و بدانید که از روز اول تا آخر کار بهترین زمان ارائه نتیجه است!

 

اشتراک گذاری در: